Συνεχίζονται η αντιδράσεις για την τροπολογία που κατέθεσε αιφνιδιαστικά η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως για τη ζωντανή αναμετάδοσή του μαθήματος της σχολικής τάξης μέσω διαδικτύου, η οποία αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία και άκρως επικίνδυνη ακροβασία που διαρρηγνύει την παιδαγωγική σχέση εμπιστοσύνης και εμπιστευτικότητας μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών.
Το υπουργείο Παιδείας για να στηρίξει την τροπολογία επικαλείται τις έκτακτες συνθήκες που έχει δημιουργήσει η πανδημία και υποστηρίζει ότι το μάθημα θα βιντεοσκοπείται μεν αλλά δεν θα αποθηκεύεται και θα διευκολύνει τα παιδιά που αδυνατούν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα λόγω ιατρικών λόγων γα παράδειγμα, επειδή δεν μπορούν να πάνε στο σχολείο γιατί ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, είτε έχουν ευπαθή άτομα στην οικογένειά τους. Ειδικότερα με τη ρύθμιση για την εξ αποστάσεως εκπαίδευσης προβλέπεται η δυνατότητα ταυτόχρονης διδασκαλίας σε μαθητές που συμμετέχουν στο μάθημα με φυσική παρουσία και σε μαθητές που συμμετέχουν εξ αποστάσεως, σε περίπτωση επιδημικής νόσου και «για όσο διαρκεί η έκτακτη ή απρόβλεπτη συνθήκη».
Όμως, στην πραγματικότητα πρόκειται για μια ρύθμιση που ανοίγει άκρως επικίνδυνες πρακτικές, τόσο σε ό,τι αφορά την προστασία των προσωπικών δεδομένων μαθητών και εκπαιδευτικών, όσο και αυτή καθαυτή την ουσία της διδακτικής και σχολικής λειτουργίας.
Ψήφισμα στο διαδίκτυο
Ήδη, δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι έχουν υπογράψει το ψήφισμα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα Avaaz σχετικά με την κατάργηση της τροπολογίας του υπουργείου Παιδείας για την ηλεκτρονική καταγραφή και μετάδοση των μαθημάτων στις σχολικές αίθουσες για όσους μαθητές δεν μπορούν να παραστούν στο μάθημα λόγω της πανδημίας.
Η τροπολογία κατατέθηκε αιφνιδιαστικά από το υπουργείο Παιδείας στο νομοσχέδιο του υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, που εγκρίθηκε την Παρασκευή, προκαλώντας κινητοποιήσεις και αντιδράσεις από εκπαιδευτικούς και γονείς.
Άμεση απόσυρση ζητάει η αξιωματική αντιπολίτευση – Σε ανυπακοή καλεί η ΟΛΜΕ
«Οι κάμερες δεν έχουν καμία θέση μέσα στις σχολικές αίθουσες. Δεν πρόκειται για “καινοτομία”, αλλά για ένα βαθιά αντιπαιδαγωγικό μέτρο που δεν εφαρμόζεται σε κανένα σχολείο στον κόσμο» τονίζει σε ανακοίνωσή της η ΕΠΕΚΕ Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ επαναλαμβάνοντας το αίτημα για άμεση απόσυρση της τροπολογίας «big brother στην τάξη».
Για «απαράδεκτη και αιφνιδιαστική τροπολογία στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, με την οποία προσπαθεί να στήσει, εν μέσω πανδημίας, Οργουελιανό περιβάλλον στα σχολεία μας, καταπατώντας κάθε ελληνική και διεθνή νομοθεσία περί προστασίας της ιδιωτικότητας και των προσωπικών δεδομένων εκπαιδευτικών και μαθητών» κάνει λόγο σε ανακοίνωσή της (10/5/20) η ΟΛΜΕ (θυμίζουμε ότι η πλειοψηφία της ελέγχεται από την ΔΑΚΕ).
«Εν μία νυκτί, χωρίς διάλογο και χωρίς να περάσει από την επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων ή την επιτροπή ελέγχου συνταγματικότητας, αλλάζει την ελληνική νομοθεσία περί προστασίας προσωπικών δεδομένων, καταπατώντας τα ατομικά δικαιώματα εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών», τονίζει η ΟΛΜΕ, σημειώνοντας ότι: «Ευτυχώς για το πολίτευμα της χώρας μας, η κ. Κεραμέως δεν μπορεί να αλλάξει ούτε το Σύνταγμα, ούτε τις Διεθνείς Συνθήκες Δικαιωμάτων, ούτε τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες. Οι ευρωπαϊκές οδηγίες για την προστασία προσωπικών δεδομένων προφανώς δεν είναι υποχρεωτικές για την κ. Κεραμέως, παρότι, όπως αναφέραμε παραπάνω, λίγους μήνες νωρίτερα επικαλείτο δήθεν υποχρεωτικές ευρωπαϊκές οδηγίες, χωρίς όμως να τις παρουσιάσει. Επικαλέστηκε μάλιστα από το βήμα της Βουλής διαβούλευση που έγινε με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Όταν όμως ζητήθηκε από κόμματα της αντιπολίτευσης να καταθέσει την γνωμοδότηση της ΑΠΔΠΧ, δεν το έκανε και λίγο αργότερα αποχώρησε από τη Βουλή για να βγει στα κανάλια και να καλλιεργήσει την επικοινωνιακή της φούσκα».
«Πώς θα διαφυλαχθεί η διδασκαλία;»
Η ΟΛΜΕ θέτει ορισμένα καίρια ερωτήματα:
Εξαιρετικά κρίσιμο ζήτημα αποτελεί και η ολοκληρωτική της άγνοια της σχολικής πραγματικότητας, της διαμόρφωσης της ατμόσφαιρας της διδακτικής και μαθησιακής διαδικασίας. Η διδακτική πράξη δεν είναι μια στατική διαδικασία κατά την οποία ο διδάσκων, ακίνητος σε ένα σημείο, μονολογεί και καταγράφεται από μία κάμερα κινητού τηλεφώνου. Είναι μία ζωντανή διαδικασία αλληλεπίδρασης με τους μαθητές, ένα διαρκές διδακτικό μαθησιακό γίγνεσθαι, μία συμμετοχική και συλλογική πορεία προς τη μάθηση.
Η προσπάθεια που έγινε τα τελευταία χρόνια για ακύρωση της μετωπικής διδασκαλίας ακυρώνεται εμφατικά με την εμβληματική επανατοποθέτηση της στο κέντρο της διδακτικής διεργασίας.
- Πώς θα διαφυλαχθεί η διδασκαλία όταν όλοι γνωρίζουν ότι παρακολουθούνται, σχολιάζονται και πιθανόν καταγράφονται – ενδεχομένως ακόμη και για δόλιους σκοπούς- από οποιονδήποτε σχετικό ή άσχετο με μαθητές και καθηγητές;
- Πώς θα προστατευθούν από μία πιθανή διαπόμπευση – και με μαγνητοσκόπηση μάλιστα – μαθητές και καθηγητές;
- Πώς θα προστατευθούν τα προσωπικά δεδομένα των ανήλικων μαθητών μας αλλά και των εκπαιδευτικών; Όταν απαιτείται έγγραφη βεβαίωση του γονέα ή κηδεμόνα για την ανάρτηση φωτογραφιών που απεικονίζουν τον μαθητή από σχολικές δράσεις σε ιστοσελίδα του σχολείου πως είναι διασφαλισμένη νομικά η μετάδοση του μαθήματος σε απευθείας σύνδεση;
- Η καταγραφή ήχου και εικόνας των μαθητών και των εκπαιδευτικών συνιστά επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Η προβολή οποιουδήποτε ισχυρισμού ότι η υποχρέωση της Πολιτείας να προστατεύει τα προσωπικά δεδομένα αναιρείται από την δήθεν προστασία του δικαιώματος ισότιμης συμμετοχής στην εκπαίδευση είναι μια επίκληση υποκριτική καθώς η κυβέρνηση που το επικαλείται έστειλε καθηγητές για να διδάξουν πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα τον Φεβρουάριο ενώ όσο λειτουργούσε η εξ αποστάσεως εκπαίδευση απέκλεισε εν γνώσει της μαθητές χαμηλότερων οικονομικών στρωμάτων. Η δε επίκληση της δημόσιας υγείας δεν μπορεί να αφορά τμήμα και όχι το σύνολο των μαθητών.
- Οι εκπαιδευτικοί, σεβόμενοι τη Δημοκρατία, το Σύνταγμα και τις Διεθνείς Συμβάσεις για τα Ατομικά Δικαιώματα θα προασπιστούν την ιδιωτικότητα και τα προσωπικά δεδομένα των ίδιων και των μαθητών τους και σε καμία περίπτωση δε θα επιτρέψουν τον ευτελισμό της παιδαγωγικής ελευθερίας και την μετατροπή της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε ριάλιτι.
- Η αντισυνταγματική και έτσι κι αλλιώς ανεφάρμοστη, ελλείψει υποδομών, απόφαση της υπουργού δεν θα εφαρμοστεί από κανένα/καμία εκπαιδευτικό.
Η ΟΛΜΕ καλεί τους εκπαιδευτικούς να μην υλοποιήσουν την απόφαση, που θεσμοθετήθηκε με την ψήφιση της τροπολογίας, σε περίπτωση που τους ζητηθεί να πράξουν κάτι τέτοιο και δηλώνει ότι, σε συνεργασία με τις άλλες εκπαιδευτικές ομοσπονδίες και την ΑΔΕΔΥ, θα προβεί σε όλες εκείνες τις ενδεδειγμένες κινήσεις, προς πάσα κατεύθυνση, προκειμένου να προασπιστεί την δημόσια εκπαίδευση και να ανατρέψει το απαράδεκτο αυτό νομοθέτημα.
Εκπαιδευτικοί Ριζοσπαστικής Αριστεράς: Θα μείνει στα χαρτιά το σχολείο big brother
Οι Εκπαιδευτικοί Ριζοσπαστικής Αριστεράς (ΕΡΑ), δηλώνουν από την πλευρά τους ότι «μέσα από τις συλλογικές αποφάσεις και δράσεις των συνδικάτων, των ομοσπονδιών ΔΟΕ-ΟΛΜΕ-ΟΙΕΛΕ θα πρωταγωνιστήσουν σε ότι χρειαστεί, ώστε αυτή η τροπολογία-κάμερες στην τάξη να μην εφαρμοστεί και να μείνει στα χαρτιά έως ότου καταργηθεί»
«Μέχρι πρότινος με οδηγία του υπουργείου παιδείας και του υπουργείου εσωτερικών προκειμένου να διαφυλαχτούν τα προσωπικά δεδομένα των ανήλικων μαθητών, οι εκπαιδευτικοί είχαμε την αυστηρή οδηγία να ‘’θολώνουμε’’ τα πρόσωπα των μαθητών σε φωτογραφήσεις ή βιντεοσκοπήσεις κι αυτό με ειδική έγγραφη άδεια των γονέων – κηδεμόνων. Τώρα όλα αυτά η Ν.Δ. τα…ξεχνά», θυμίζουν σε ανακοίνωσή τους.
Τον λόγο προφανώς δεν έχουν μόνο οι εκπαιδευτικοί αλλά οι ίδιοι οι γονείς και οι μαθητές και συνολικότερα η κοινωνία, αν αναλογιστούμε τι προεκτάσεις μπορεί να έχει η τοποθέτηση καμερών στις τάξεις, ως κρίσιμο βήμα για «κάμερες παντού», επισημαίνει η συνδικαλιστική παράυαξη.
Για καταστροφή της ιερής ιδιωτικότητας της διδασκαλίας προειδοποιεί και η ΟΙΕΛΕ
Και η Oμοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας (ΟΙΕΛΕ) εναντιώνεται στην απόφαση Κεραμέως. Όπως τονίζει:
«Η ρύθμιση αποτελεί μνημείο κακής νομοθέτησης. Κατατέθηκε δίχως διαβούλευση και συζήτηση με την εκπαιδευτική κοινότητα, η οποία έχει ήδη εκφράσει τις έντονες διαφωνίες της και φυσικά, χωρίς διάλογο στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. Τίποτα από τα παραπάνω δε θα είχε συμβεί εάν η κυβέρνηση δεν είχε προχωρήσει στο βεβιασμένο και αχρείαστο άνοιγμα των σχολείων που για μια ολιγοήμερη διδασκαλία, τινάζει στον αέρα ολόκληρη την εκπαιδευτική διαδικασία, την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, που στήθηκε χάρη στη σκληρή εργασία και το μεράκι των εκπαιδευτικών».